فرش ابریشم دستباف تبریز قرن 15 تا 17 معمولاً دارای طرحهای چندگانه هستند. یعنی سیستم های ترکیبی با عناصری که در دو یا چند سطح مرتبط هستند.
سادهترین آنها مدالیونی است که بر روی طرحی سراسری قرار گرفته است، اما معمولتر اختراعات ظریفتری مانند سیستمهای ساقه دو یا سه مارپیچی است که گاهی اوقات با نوارهای ابری در مقیاس بزرگ پوشانده میشود، همه در هم تنیده شدهاند اما هر کدام به طور مستقل تا تکمیل انجام میشوند.
فرشهای گلدانی ظریفتر دارای شبکههای اوجیوال دو یا سهگانه هستند که در فواصل مختلف (به صورت پلکانی) تنظیم میشوند، که هر کدام مرکز خاص خود را دارند و نقوش مماس دارند که عملکردهای دیگری را در سایر سیستمها نیز انجام میدهند.
آنچه در نگاه اول به نظر میرسد کثرت زیادی از نقوش مستقل است، بنابراین با بررسی دقیق ثابت میکند که به طرز هوشمندانهای ساخته شده و کاملاً کنترل میشود.
گاهی اوقات از سیستم های راه راه، عمودی یا مورب استفاده می شود، اما این تصور برای پارچه های شاتل بافته طبیعی تر است، و زمانی که در تکنیک های آزادتر قالی بافی به کار می رود، احتمالاً تقلیدی از منسوجات است.
انتقال طرح به روش های مختلفی انجام می شود. می توان آن را مستقیماً از ذهن و دست بافنده یا به طور غیرمستقیم از طرحی که روی کاغذ کشیده شده به فرش منتقل کرد.

با استفاده از تکنیک دوم، می توان فرش را مستقیماً از روی الگو اجرا کرد یا طرح را ابتدا به یک کارتون منتقل کرد. این کارتون یک طراحی کاغذی در اندازه کامل است که مربع است و هر مربع نشان دهنده یک گره از یک رنگ خاص است.
بافنده آن را روی ماشین بافندگی قرار می دهد و طرح را مستقیماً روی فرش ترجمه می کند. این کارتون برای بازتولید طرح های بسیار پیچیده و به عنوان الگوی اصلی برای تولید بیش از یک فرش استفاده می شود.
تصور میشود بسیاری از بهترین فرشهای شرقی، که از طریق جزئیات فراوان به جلوهای باشکوه دست مییابند، از کارتونهایی بافته شدهاند که توسط تذهیبکنندگان نسخههای خطی کشیده شدهاند.
این گونه روشهای انتقال منجر به بینظمیهای اجتنابناپذیر نقش میشود که چون نشانههای فردیت هنری خالق است، جذابیت خاصی به فرش دستبافت میدهد. تفاوت عمده زیبایی شناختی فرش دستباف و ماشینی در این است که انتقال مکانیکی طرح در فرش ماشینی باعث ایجاد یکنواختی در نقش می شود و نشانه های کار فردی را محو می کند.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.